Formativ bedömning i praktiken

Formativ bedömning i praktiken

Hur kan vi som lärare göra bedömningen till en naturlig och stödjande del av undervisningen? Formativ bedömning handlar om att stötta lärande i stunden – att ge eleverna vägledning medan de fortfarande har möjlighet att utvecklas. I det här inlägget får du konkreta exempel och tips på hur du kan arbeta med formativ bedömning i praktiken, i alla ämnen och på ett sätt som verkligen gör skillnad.

Vad är formativ bedömning?

Formativ bedömning – ofta kallad bedömning för lärande – är en process där lärare och elever tillsammans använder återkoppling, självbedömning och målkriterier för att främja lärande. Syftet är inte att sätta ett betyg, utan att hjälpa eleverna att förstå var de är, vart de ska och hur de ska ta sig dit.


Fem effektiva strategier för formativ bedömning

1. Tydliga lärandemål och framgångskriterier

Börja varje lektion med att synliggöra målet: Vad ska vi lära oss idag? Tydliga mål gör det lättare för eleverna att förstå vad som förväntas – och för dig att följa upp.

Tips: Använd en gemensam formulering på tavlan, t.ex. ”Idag ska vi kunna använda minst två adjektiv i en beskrivande text.”

2. Kamratbedömning

Låt eleverna ge återkoppling på varandras arbete. Det tränar dem i att resonera kring kvalitet, ger dem fler perspektiv och stärker förståelsen för vad som är ”bra”.

Tips: Använd enkla mallar med frågor som ”Vad var tydligt?” och ”Vad kan förbättras?”

3. Självbedömning

Ge eleverna möjlighet att reflektera över sitt eget arbete. Det ökar deras ansvar och hjälper dem att bli medvetna om sin egen utveckling.

Tips: Låt eleverna använda exit tickets eller skriva en mening som: ”Jag tycker att jag lyckades med…” och ”Nästa gång vill jag…”

4. Återkoppling som leder framåt

Ge återkoppling som är specifik, framåtsyftande och formulerad så att eleven vet hur de kan förbättra sitt arbete.

Exempel: Istället för ”Bra jobbat!” kan du skriva ”Du har använt punkt på rätt sätt – försök nu lägga till ett beskrivande ord i varje mening.”

5. Användning av klassrumstekniker

Små metoder som tumme upp/tumme ner, mini-whiteboards, färgkort eller snabba reflektionsrundor kan ge dig direkt information om elevernas förståelse – och hjälpa dig anpassa undervisningen i realtid.


Så här kan du använda formativ bedömning – ämnesexempel

📚 I svenska

Låt eleverna läsa varandras texter och använda checklista: ”Har jag med en inledning?” – ”Finns det minst tre meningar?” – ”Har jag använt stor bokstav?”. Denna struktur går att finna i många läromedel men är också lätt att ordna själv så länge uppgiften har tydliga mål.

➗ I matematik

Jobba med öppna uppgifter där eleverna får visa hur de tänkte. Samla in lösningar och diskutera olika strategier tillsammans – utan att peka ut vem som gjort vad.

🌍 I SO och NO

Använd begreppskort, tankekartor eller självskattningar där eleverna får visa vad de redan kan och vilka frågor de fortfarande har.


Tips för att lyckas med formativ bedömning

  • Skapa en trygg lärmiljö: Elever måste våga visa när de inte förstår – det är då lärandet kan ske.
  • Gör det enkelt: Det behövs inga avancerade mallar. En post-it-lapp kan räcka för att fånga upp viktig information.
  • Gör det ofta: Formativ bedömning är mest effektiv när den används kontinuerligt och naturligt i undervisningen.

Sammanfattning

Formativ bedömning i praktiken handlar om att göra eleverna aktiva i sitt eget lärande – och att du som lärare har koll på vart varje elev är på väg. Med tydliga mål, bra återkoppling och enkla rutiner blir det en kraftfull metod för att öka både förståelse och motivation i klassrummet.

Bedömning för lärandeSynligt lärande
×